Flygtermografering vecka 49 - 50, Kungsbacka
Under vecka 49 eller 50 kommer Statkraft Värme AB genomföra flygtermografering av fjärrvärmenätet i Kungsbacka. Syftet med flygtermograferingen är att finna eventuella läckage i fjärrvärmenätet så att Statkraft kan säkerställa leveranssäkerheten till våra fjärrvärmekunder. Dessutom minskar miljöbelastningen av att behöva ersätta förlorat fjärrvärmevatten. Fotograferingen sker med ett eller några års mellanrum och flygningen genomförs nattetid under ett dygn. Vädret styr förutsättningarna: det behöver vara kallt och klart och ingen snö på marken. Flygplanet flyger på 900 meters höjd fram och tillbaka i smala korridorer, ca 200 meter breda. Flygplanet kan under pågående termografering behöva flyga en bit från Kungsbacka för att släppa fram andra plan i luftrummet.
Tekniskt support
Om ni önskar teknisk support kan Statkrafts servicetekniker försöka hjälpa er så mycket som möjligt via telefon.
Vid mer komplexa frågor kan vi agera teknisk rådgivare för att säkerställa att er fjärrvärmeanläggning har optimala tekniska lösningar i varje enskild kundcentral. Vi erbjuder t.ex. analyser på plats hos er fjärrvärmeanläggning mot betalning.
Misstanke om fel på värmeleveransen
Vi felsöker och undersöker så att vår fjärrvärmeleverans fungerar som den ska i det berörda området och till er fastighet. Internt fel som beror på kundens anläggning debiteras efter nedlagd tid.
Misstanke om fel på er lokala värmeanläggning
Om det är teknisk support som inte kan lösas via telefon, kan det behöva göras en mer ingående analys i form av teknisk kontroll på plats hos er. Vid uppdagande av fel eller brister som inte går att lösa via vår kontroll, kan vi erbjuda en mer ingående genomgång av de värmetekniska anläggningarna. Nedlagd tid och reservdelar debiteras enligt vid varje tidpunkt gällande taxa.
Rådgivning
Vi ger gärna råd om val av teknisk lösning gällande fjärrvärmeanläggningen för nybyggnation eller renovering.
Vem har ansvaret?
Statkraft Värme ansvarar för att tillhandahålla värme fram till husgrundens yttervägg, dvs. fram till servisventilerna direkt på insidan av husliv. I Statkrafts fjärrvärmenät äger kunden kundcentralen med tillhörande utrustning och är således kundens ansvar.
Vi hjälper gärna till
Om vi har möjlighet hjälper vi dig gärna – oavsett vad felet beror på! För fel i kundens anläggning debiteras ett timpris om 1 200 kr dagtid (exklusive moms och framkörningsavgift, men inklusive milersättning och eventuell servicebil). Vid utryckning utanför normal arbetstid tillkommer en extra avgift på 1 200 kr/timme (exkl. moms).
Kundservice
Kontakta vår kundservice helgfria vardagar:
kl. 09-11, 12-15
Tel: 0771-111 077
Felanmälan, dygnet runt: 0771-111 077 (alt. 031-771 92 84)
E-post: kundeservice@statkraftvarme.com